Hvert vår er det utallige innlegg på Facebook om hva man gjør om man er avhengig av CPAP og skal på ferie uten strøm. Kanskje i et telt på fjellet, eller i et land uten trygg strømforsyning på natten, eller på en hytte uten strøm, eller bobil, eller campingvogn eller båt. Det finnes flere løsninger. Men Behandlingshjelpemiddelsentralene leverer normalt ikke ut slikt utstyr. Noen sentraler gir deg en omformer til 12 volt.
Somnostore har et solcellepanel som er sammenleggbart med et tilhørende litium batteri. Det er ganske dyrt, til sammen nesten 10.000 kroner for ett batteri og ett solcellepanel. Det veier ikke stort og krever ikke så mye plass, så det kan være et alternativ. Solcellepanelet veier ca 1,3 kg. Batteriet som hører til veier ca 0.8 kg. Batteriet kan også lade mobiltelefon og andre elektroniske apparater. Driftstiden på batteriet varierer med innstillingene på din CPAP.
ResMed som leverer sin AirSense11 til norske pasienter, har foreløpig ikke en tilsvarende løsning. Men de har en batteriløsning til AirSense10 CPAP. ResMed Power Station II er et lett, eksternt alt-i-ett-batteri som kan levere strøm til ResMed AirSense 10-apparater når nettstrøm ikke er tilgjengelig. Litium-ion-batteriet sikrer omtrent 11,8 timers kontinuerlig drift når CPAP brukes uten luftfukter og slange med varmetråder i. Hvis du bruker powerbanken til å drive CPAP med fuktekammer og slange med varmetråd samtidig, er driftstiden betydelig kortere og kan begrenses til ca. 2–3 timer. ResMed Power Station II må lades opp med nettstrøm og må bare brukes sammen med en AirSense 10. Hvis du ikke har en egnet DC-kabel, kan du kjøpe AirSense 10 DC-kabel. Batteriet veier under 1 kg. Strømkapasiteten og driftstiden kan fordobles ved å pare to batterier med et batterikoblingssett. Ett batteri koster fort nesten 6000 kr og koblingsboksen koster 73 kroner i nettbutikken.
Hva påvirker driftstiden på batteriet?
Det avhenger av en rekke faktorer og det er ikke noe fasitsvar for hvor lenge et batteri gir strøm til CPAP’en din. Det påvirkes av innstillingene på din maskin, temperatur på vannet i fuktekammeret, trykket, rampeinnstillinger, masketype, lekkasje, pasientens pustemønster og ikke minst miljøet du bruker batteriet i – tropene eller Svalbard om vinteren.
Hva med de som har AirSense11?
Det finnes ingen godkjent batteriløsning for AirSense11. Det finnes en likestrømsomformer som koster 825 kroner. Den kan brukes til å levere strøm til en AirSense11 CPAP i bil, båt, campingvogn eller andre fremkomstmidler utstyrt med egnet batteri. Omformeren kobles til bilens hjelpestrømuttak (12 V eller 24 V likestrømkilde) og er spesifikt beregnet på bruk sammen med AirSense11-apparatet.
Hva med de som ikke har hverken bil, batteri eller strøm?
Ja, det er mulig å leve noen døgn uten CPAP, men det er ikke anbefalt, spesielt ikke på lengre reiser. En helg i telt på vidda vil trolig gå bra, selv om du kanskje blir trøtt og uopplagt. Pustestansene er der jo hele natten, men uten hjelpen fra CPAP til å åpne for å få inn luft. Du kan gjøre noen mindre tilpasninger for å minske problemene. Sitte mens du sover, kan være lurt, eller i alle fall ha godt med puter under hodet så du hever overkroppen. Det er også lurt å sy inn et par tennisballer i ryggen på pysjen, slik at du ikke ligger på ryggen, men på siden.
Kan du kjøpe deg ut av strømproblemet?
Ja, til en viss grad. Hvis du elsker friluftsliv uten strøm, så kan du få tilpasset en apnéskinne for egen regning. Den veier nesten ingenting og gir bedre behandling av apneer enn å sove uten noe. Da bør du i god tid ta kontakt med en tannlege som har god kompetanse på tilpasning av apnéskinne. Ikke bruk postordreprodukter. Skinnen må tilpasses nøyaktig til dine tenner. De to skinnene som er mest brukt, er Narval fra ResMed og Somnodent fra Somnomed. En slik skinne med tilpasning kan fort koste 10.000 – 12.000 kroner. Men er du ofte på steder uten strøm, var det være en god investering.
Tekst og foto: Marit Aschehoug og produktfoto

Daglig leder i Somnomedics, Trygve Kragnes, viste frem det sammenleggbare solcellepanelet på et møte i Tønsberg i september i fjor.

Til AirSense11 finnes det bare en likestrømsomformer, ikke en batteriløsning.
Solcellepanel med batteri: Medistrom™ 50W solcellepanel for Pilot-12/24 Lite batteriet. Du kan lade batteriet via solenergi 50W som reservestrømforsyning til CPAP. Ladetiden vil variere basert på været og mengden tilgjengelig sollys. Sørg for å plassere solcellepanelet i direkte sollys for optimal ladetid. Solcellepanelet skal kun brukes til lading, og er ikke beregnet for bruk i backup-strømforsyningskonfigurasjonen. Pass på at batteriet IKKE er koblet til en CPAP-enhet mens du lader via solcellepanel!
Spesifikasjoner for batteriet som hører til: Pilot-24 Lite Specifications • Capacity: 95Wh • Cell Type: LG Industrial grade genuine rechargeable lithium ion cells • Rated Input: 24V, 60W (NORMAL), 90W (MAX) • Rated Output: DC 24V, 3.5A • USB Out: 5V, 2.5A • Life Span: Over 500 full charge/discharge cycles • Case: Aluminum • Dimensions: 9cm x 17cm x 2cm, Weight 1.3lbs • Power Gauge: 4 stage Charge Level Indicator Lights • Recharge time: 2-3 hours (7 to 9 hours via the ResMed AirMini AC Adapter)
Batteri til AirSense10 fra ResMed: Power Station II V2 – Eksternt alt-i-ett-batteri for ResMed Air10-serien, Lumis 10 og Stellar. Vær oppmerksom på at dette bare vil fungere sammen med riktig DC-kabel og strømforsyningsenhet for å lade batteriet. ResMed Power Station II må lades opp med nettstrøm og må brukes sammen med en AirSense 10. Hvis du ikke har en egnet DC-kabel, kan du kjøpe AirSense 10 DC-kabel.
- Langvarig: gir opptil 11,8 timer (uten luftfukter og slange med varmetråder) med strøm til CPAP-apparatet.
- Brukervennlig: en pipelyd og et LED-lys varsler deg hvis batteriet trenger å lades.
- Praktisk: en reserveløsning hvis du skal utenfor allfarvei eller er bekymret for strømbrudd.
- Funksjonell: en alt-i-ett-løsning som leveres med Air10 strømforsyningsadapter og bæreveske. Vær oppmerksom på at du også vil trenge en AirSense 10-strømforsyning.
- Praktisk: veier mindre enn 1 kg.
- Kraftig: Strømkapasiteten og driftstiden kan fordobles ved å pare to batterier.