28. mai 2024

Kan kosthold hjelpe mot hypersomni

Færre og mindre måltider. Mindre karbohydrater til riktig tid. Mange sier selv at de kan kontrollere narkolepsien med et annet kosthold, og forskerne avviser det ikke.

Georg Mathisen: Tekst (januar 2022)

Det er ikke mange områder der det er så mye svogerforskning som akkurat når det gjelder mat. Hva slags mat som hjelper, som holder deg tynnere, sunnere og friskere. «Svogerforskning»? Det betyr rett og slett at de som uttaler seg, bygger på erfaringene til bare noen få. Gjerne seg selv. De føler selv at det hjelper, men det har ikke noe med forskning å gjøre. Mange beskriver det som «en oppvåkning», og mange sier klart fra at de hverken er leger eller forskere.

Sunt er viktigere

Spesielt to temaer går igjen: Spis mindre karbohydrater, og spis sunt og riktig slik at du holder vekten. Det siste av de to er lite kontroversielt. – Et sunt kosthold er viktig for alle, men det betyr enda mer for mennesker med narkolepsi fordi de har en økt risiko for fedme, skriver amerikanske Sleep Foundation . Nettstedet prøver å oppsummere forskningen rundt narkolepsi og peker også på at tidspunktet for måltidene er viktig. Sene måltider går ut over fordøyelsen og kan forstyrre søvnen, og ekstra ille er det hvis måltider eller snacks er tunge eller sterke.

Trening og kaffe

Jevnlig trening er bra både for kroppsvekt og mot blodtrykk og hjerteproblemer, som er vanlig blant dem som lider av narkolepsi. Aktiv og passiv røyking gir også lavere søvnkvalitet, peker Sleep Foundation på. I en artikkel i Journal of the American Academy of Physician Assistants skriver forsker Diana Anderson at kostholdsendringer slik som redusert inntak av kaffe, sukker og karbohydrater kan hjelpe mot symptomene på narkolepsi.

Keto-dietten

Gina Dennis fra Texas er en av dem som reiser verden rundt og forteller nettopp om karbohydrater. Både hun, sønnen hennes og moren hennes har narkolepsi. Hun sverger til et kosthold med mye fett og lite karbohydrater. – Hvis det er mat som roter til søvn, våkenhet, hukommelse og mental fokus og funksjon – hvorfor spise den maten? spør hun. I praksis snakker hun om et keto-kosthold – det vil si mat som inneholder så lite karbohydrater at kroppen tvinges til å hente drivstoff fra å forbrenne fett i i stedet. Som de fleste andre dietter som henger sammen med slanking, har fagfolk delte meninger om hvor sunn og riktig den er.

Spis mindre og oftere

Amerikanske Health Central bruker forskerne som kilde til flere råd om narkolepsi og kosthold: Planlegg mindre og hyppigere måltider. Tunge måltider gjør deg ekstra søvnig. Professor Mark Wu på Johns Hopkins i Baltimore anbefaler komplekse karbohydrater, proteiner og sunt fett fordelt på mange måltider. Bruk karbohydratene riktig. Det finnes reelle data – altså mer enn bare «svogerforskning» – som tyder på at kosthold med lite karbohydrater hjelper. En liten studie i tidsskriftet Neurology viser for eksempel at den proteinrike Atkins-dietten reduserer narkolepsisymptomene med 18 prosent. Men det betyr ikke at alle skal endre kostholdet radikalt, ifølge nevrolog og forsker Alon Y. Avidan. Pass heller på tidspunktene. Unngå karbohydratrik mat når du trenger å være våken og oppmerksom. Vær forsiktig med sukker. Raske karbohydrater i for eksempel is og brus øker glukosenivået i blodet raskt, og det vil du spesielt unngå før for eksempel en lang kjøretur. Velg magre proteiner og sunt fett. Fet mat kan gjøre kroppen mindre følsom for hypokretin, ifølge Mark Wu. Han anbefaler også å skjele til anti-inflammatorisk kosthold – det vil si å unngå enkle sukkerarter, stekt mat, rødt kjøtt og margarin – og spise olivenolje, bladgrønnsaker, nøtter, fet fisk som for eksempel laks, og frukt og bær. Vær også forsiktig med alkohol – spesielt de siste timene før sengetid – koffein og krydder, råder Wu og Avidan gjennom Health Central.

Fordeler og ulemper

Nettsiden Web MD er innom både fordeler og ulemper ved et keto-kosthold: Forskningen er begrenset, men tyder på en beskjeden forbedring for den som følger dietten og lider av narkolepsi. Samtidig gjør dietten at du går glipp av ting som er sunne for deg, slik som fullkornsprodukter, frukt, grønnsaker, melk og yoghurt.

I Norge har flere som lever med narkolepsi, fortalt om erfaringene sine med at de kontrollerer narkolepsien, eller i hvert fall plages mindre av den, etter at de har lagt om kostholdet på forskjellige måter. Somnus har vært i kontakt med flere av dem, men ikke funnet noen som vil stå frem offentlig og fortelle om erfaringene sine.

(Foto Ketodiett:)

Viktige ingredienser i keto-kostholdet. Det kan redusere symptomene på narkolepsi, men forskningen på temaet har begrensninger, og dietten kan også føre til ulemper. (Foto: Shutterstock)