16. april 2024

Bruk CPAP – men vask den bedre

Bruk CPAP-en som før koronapandemien så lenge du ikke er så syk at du har problemer med å puste, men vask den ekstra godt. Det er rådet fra overlege og søvnforsker Harald Hrubos-Strøm.

Portrettbilde av Hrubos-Strøm som smiler.
Overlege og søvnforsker Harald Hrubos-Strøm anbefaler ekstra god hygiene for CPAP-brukere i forbindelse med corona-smitten.

Tekst og foto: Marit Aschehoug

Han har prøvd å sette seg inn i hva slags forskning som er publisert og hva som er kjent rundt koronaviruset og bruk av CPAP. Det viktigste er:

• Bruk CPAP-en som vanlig.
  • Vask den enda bedre enn vanlig.
  • Vask hender og ansikt godt før du legger deg.
  • Skyll eventuelt nesen med saltvann.
  • Unngå alkohol om kvelden.
  • Hvis du eller partneren din har luftveissymptomer, så bør dere sove på hvert deres rom.
  • Hvis du blir så syk at du har problemer med å puste, kan det hende at du bør unngå CPAP. Blir du så syk, så trenger du uansett legehjelp, og da bør du spørre legen.

Usikre svar

– Det er forferdelig vanskelig å gi gode svar, sier Hrubos-Strøm. Det betyr i praksis at det godt kan komme endringer og ny kunnskap i dagene som kommer. – Vi vet at i den nettundervisningen som Helsedirektoratet har organisert, ble det advart mot å bruke CPAP i forbindelse med utvikling av intensivtrengende sykdom. Hvis man har blitt så syk at man virkelig har problemer med å puste, så er det grunnlag for å mistenke at CPAP-maskiner kan bidra til økt aerosoldannelse, sier han. Aerosoler er dråper som er så små at de holder seg svevende i luten og kan føre med seg smitte.

– Trykket i CPAP-maskinen gjør at det sirkulerer mer partikler. Derfor har også verdensorganisasjonen for anestesileger advart mot å bruke den i intensivbehandling av Covid-19. Pleiepersonale som ser til pasienter som bruker CPAP, bør derfor også bruke verneutstyr, forteller han, men understreker: – Dette er noe helt annet enn den vanlige bruken av CPAP og maske!

Bedre vask

De generelle rådene om hygiene, og ikke minst håndvask, har du sannsynligvis lest mange ganger. Koronaviruset smitter lett. Derfor skal vi hoste og nyse i albukroken og vaske hendene hele tiden. Akkurat det samme prinsippet – enda bedre vask enn vanlig – er like viktig for CPAP-en:

– Den beste informasjonen jeg har funnet til den vanlige CPAP-brukeren, er en sak som doktor Bruce L. Davidson i Seattle skrev på CNN, forteller han. Davidson spekulerer i at smitte til lungene kan skyldes partikler som går fra ditt eget svelg og over i luftveiene mens du sover. Aspirasjon, som det heter med et faguttrykk.

– Dette blir bare spekulasjoner, men han kommer med noen fine råd, og det er derfor jeg har lyst til å trekke frem akkurat den saken. Det han skriver, er at det er viktig å vaske hender og ansikt godt før man legger seg. Han råder også til å unngå alkohol om kvelden fordi det øker risikoen for å få sekrét ned lungene. Og til slutt understreker han nødvendigheten av å rengjøre CPAP-en sin vel så mye som man gjør til vanlig, forteller Harald Hrubos-Strøm.

Bilde av maske og slange til CPAP i vasken for rengjøring.
Å vaske fuktekammer og maske skal være en del av morgenrutinen din. Sunlightsåpe eller f.eks. zalo er fint. Se nederst i saken for vaskeråd for maske og slange.

Sove på eget rom

Han vil ikke gi noe ekstra råd om å koke vannet til fukteren på CPAP-en. Det er ingen beviser for at kokingen har noe å bety. Derimot anbefaler han å sove på eget rom hvis du eller den du deler soverom med, har symptomer på forkjølelse eller influensa. Det skyldes faren for aerosoler.

– Det er også holdepunkter for å anbefale saltvannskylling ved alle typer øvre luftveisinfeksjon, sier han. – Hvis en av dere har luftveissymptomer, bør dere kanskje sove på eget rom. Samtidig er det viktig å understreke at søvnapnépasienter som har nytte av maskinen sin, skal fortsette å bruke den, sier Hrubos-Strøm.

Les videre om hvordan og hvor ofte man bør vaske CPAP-maskinen nedenfor eller trykk linken HER.

(Publisert 23/06/22 Utg. 2 2020 https://online.flippingbook.com/view/700208/14/)