17. april 2024

Programvare for å lese av CPAP

Noen søvnapnépasienter er ikke interessert i detaljene inni maskinen sin så lenge de sover godt, har lavt AHI-tall hver morgen og grønt smilefjes. Andre vil gjerne følge bedre med og vite flere detaljer. Med ny programvare kan man lese av CPAP-en mer detaljert.

Tekst: Marit Aschehoug

Det er slett ikke alle som får årlig kontroll på sykehuset med avlesning av data kortet inni maskinen. De som får kontroll, opplever ofte at det printes ut rapporter med gjennomsnittstall for lengre perioder, men sjelden detaljene i enkelt-netter.

Det finnes programvare

Det finnes programvare man kan laste ned til PC’en sin. Hvor man med en vanlig billedkortleser kan lese av detaljer i søvnmønster og pustestans. Det er lurt å notere datoen for de dagene hvor du ikke føler deg uthvilt om morgenen. Slik at man kan sjekke slike netter mot andre netter hvor du spretter ut av sengen. Flere av programvaremulighetene er laget av datakyndige pasienter. Jeg har brukt en programvare som heter SleepyHead, men den er ikke lenger å finne på nett. Du logget deg inn og laget en bruker og lastes ned data fra kortet i CPAP’en. Det var utrolig mye data som finnes på det kortet. Vi har nå blitt anbefalt en programvare som heter OSCAR og som er laget på frivillig basis av datakyndige folk i www.ApneaBoard.com

Skjermbilde av programvaren som viser data fra CPAP-kortet.
Eksempel på datauthenting fra CPAP-kortet.

Nedlasting av programvaren finner du her:
https://www.sleepfiles.com/OSCAR/ Oppe til høyre gir nettsiden mulighet for norsk tekst.

(Publisert 05/06/22 Utg. 2 2021 https://online.flippingbook.com/view/746638246/38/)