18. april 2024

Søvnforeningen vil prøve Podcast

Vi har så mye å fortelle. Vi har så mye informasjon og vi greier ikke å reise landet rundt hele tiden. Pandemien har lært oss mye om hva vi kan bruke teknologien til for å nå flere. Derfor vil vi prøve podkast.

Tekst: Marit Aschehoug

Mulig å nå ut til fler

Bilde av 2 mikrofoner, 2 hodetelefoner og 1 lydboks.
Søvnforeningen har kjøpt to slike pakker med podkastutstyr for støtten foreningen fikk i 2020.

Styreleder Pål Stensaas er entusiastisk.
– Søvnforeningen fikk 5000 kr i støtte fra Kronprinsesse Martas minnefond til et podkastprosjekt som vi egentlig skulle brukt på Mestringshelgen i 2020. Da hadde vi tenkt å leie inn folk som kunne hjulpet oss. Nå har vi i stedet kjøpt inn to «pakker» med komplett podkastutstyr og skal kaste oss ut i det.

Stensaas er opptatt av at dette gir muligheter til å treffe folk Søvnforeningen vanligvis ikke treffer og som heller ikke har rutine med å følge på Facebook eller lese nyhetsbrev.

– Det er dessuten et bra tilbud til synssvake og de med dårlig hørsel, men som har bluetooth på høreapparatene.

Mangel på informasjon

– Vi håper å nå så bredt ut som mulig. Vi er helt i startfasen og vil gjerne høre fra medlemmene våre forslag til hva podkast om søvn bør handle om. Blant annet vet vi at insomni er et veldig forsømt felt. Det er en folkesykdom og det finnes lite behandlingstilbud. Her kan gode podkaster ha en viktig rolle. Stensaas forteller at erfaringene fra møtene landet rundt viser at behovet for god faktabasert informasjon om hypersomnidiagnosene er umettelig. Det blir som Hesla pleier å si:
– Det er et hav av mangel på informasjon.

Søvnpodden

– Vi har registrert nettadressen søvnpodden.no og utstyret er innkjøpt. Nå må vi bare lære oss å bruke det og vi kommer til å spørre våre yngre medlemmer om de vil bidra til at dette blir bra. Mange av oss i styret har hørt på andres podkaster en god stund og lært både hva som er bra og hva som ikke fungerer. God lyd er viktig, ikke snakke i munnen på hverandre, holde seg til tema og ikke for lange episoder. Vi har kjøpt «pakker som inneholder to mikrofoner, hodetelefoner, en USB-mikser, kabler og stasjonært mikrofonstativ.

Hva er Podkast?

Podkast er en måte å publisere lyd- og videoopptak på internett. En pod kast er en lyd- eller videofil som blir kringkastet via nettet på denne måten. Ordet «podkast» brukes også om selve radio- eller TV-programmet som blir delt. Podkaster kan avspilles når brukeren selv ønsker det. Mange podkaster er studiosamtaler tatt opp med enkelt lydutstyr. Podkasting kommer fra det engelske podcasting og er avledet av «iPod» og «broadcasting».

(Publisert 02/06/22 Utg. 3 2021 https://online.flippingbook.com/view/484767151/38/)