16. april 2024

Trener hjernen til å sove

De skal lage et apparat som trener hjernen til å sovne. – For å hjelpe mot insomni trenger vi noe som objektivt kan hjelpe folk med å forstå hvordan de slapper av, sier Håkon Krogh i Drowzee. Det skal de gjøre ved å finne frem til riktig tilstand i hjernen og så gi brukeren en belønning for å oppnå den.

Tekst og foto: Georg Mathisen

Bilde av Drowzee-teamet på et kontor.
De arbeider for fullt med å utvikle en insomnihjelper – fra venstre Lars Karbø, Slava Bobrov, Cyrielle Albert og Håkon Krogh. I tillegg arbeider Jonatan Winsvold i Frankrike for Drowzee

Det begynte med studier på NTNU. Nå har de flyttet ut fra «Gründerbrakka» på universitetet til kontorer på Sluppen i Trondheim. Fem ansatte skal bruke nevroteknologi for å hjelpe dem som lider av insomni.

– Det vi arbeider med er ikke de rent fysiske søvnlidelsene, som apné, restless legs eller narkolepsi. Vi prøver å gjøre noe med de mentale aspektene rundt insomni. Som for eksempel «tankesus», forklarer gründer og daglig leder Håkon Krogh.

– Da trenger vi et objektivt verktøy som kan hjelpe folk med å forstå hva de trenger og hva som er de nødvendige forutsetningene for å sovne.

Hjernebølger

Det skal de gjøre ved å måle hjernebølger. Nærmere bestemt de frekvensområdene som henger sammen med søvnighet, lav kognitiv aktivitet og lav motorisk funksjon.

– Rent teknisk baserer vi oss på elektriske potensialforskjeller på skalpen. De sier noe om hva som skjer inne i hjernen. Så går det an å lenke dette opp mot det man gjør i virkeligheten. Hvis vi måler hva som skjer på utsiden av skalpen din mens du faller i søvn, ser vi hva som er sammenhengen fra gang til gang. Da kan vi lage et kart, en fasit, for hva du kan prøve å oppnå senere, forklarer Krogh. Hele tanken er at løsningen er individuell, nemlig. Det er forskjellig hvordan folk tenker når de holder på å sovne inn, og det er forskjellig hva som kan gjøre det enklere å sovne.

Må ha søvnhygiene

Gründerne bak Drowzee understreker at det de arbeider med, først og fremst skal kunne hjelpe dem som allerede har den grunnleggende søvnhygienen på plass. Apparatet skal arbeide med tankemønsteret til den som ligger i sengen, men sliter med å roe ned hjernen – ikke til den som løper rundt med lakenskrekk.

– Hvis du ligger og vrir deg og tenker på ting som gjør deg oppspilt, påvirker det evnen din til å falle i søvn. Vi kan være med og tilby dem et verktøy som kan hjelpe dem med å utvikle mentale teknikker og god forståelse rundt egen innsovning over tid, sier Krogh.

Lyd

Det skal de gjøre ved å finne frem til riktig tilstand i hjernen og så gi brukeren en belønning for å oppnå den. Så tenker de langsiktig og regner med at det en gang i fremtiden kommer til å finnes utstyr som både kan lese informasjon direkte fra hjernen og skrive informasjon til den. Men foreløpig bruker de musikk og lyder som påvirkning og belønning. Hvis det er knitring fra et bål som gir deg god, avslappet respons, så er det dét du får i ørene som belønning.

– Men det vi driver med, er ikke magi. Dette er praktisk nevrovitenskap, understreker Håkon Krogh.

Forskningsrådsmillion

Bilde av Håkon med hodetelefonsettet på.
Foreløpig ser det slik ut, hodetelefonsettet som du har på deg for å trene hjernen til å sovne, viser Håkon Krogh.

Drowzee (tenk «søvnig» på engelsk: «drowsy») ble stiftet i mai i fjor etter at han hadde studert på NTNUs entreprenørskole.

Høstparten gikk til å utvikle en enkel prototyp, og i april fikk selskapet en million kroner fra Forskningsrådet. De var en av 18 norske studentbedrifter som fikk støtte til å sette idéene sine ut i livet. Sammen med gründernes egne sparepenger og støtte gjennom et nordisk samarbeid der blant andre Ahus er med, er det nok til å komme skikkelig i gang.

Nå blir det markedsarbeid og teknisk utvikling parallelt. Drowzee satser på å lage programvaren, men å samarbeide med andre som kan lage det fysiske utstyret. Hvis det går greit å finne de riktige partnerne, så er håpet at det første produktet skal være på markedet innen 18 måneder.

– Vi håper det blir mulig å gå til fastlegen og få et apparat, sier Håkon Krogh.

Trenger testere

Drowzee er på jakt etter brukere – folk som plages av insomni – som kan være med og teste apparatet de utvikler.

– Vi trenger noen som kan gi opp tilbakemelding på utviklingen fra et brukerperspektiv. Det er viktig at vi treffer en gruppe som fortsatt plages av insomni selv om de ikke har hårreisende dårlige søvnrutiner. De som legger seg til en OK tid og har en viss kontroll på temperatur, lyd og lys inne på soverommet sitt, sier Håkon Krogh.

Han kan også tenke seg at apparatet blir nyttig for søvnapné-pasienter som river av seg masken i søvne. Et apparat som slår ut allerede når du tenker på å bevege deg, før du faktisk gjør det, kan hjelpe til slik at bevegelsen stopper med tanken.

(Publisert 26/06/22 Utg. 3 2019 https://online.flippingbook.com/view/508338/8/)