16. april 2024

Maskemerker er et kjent problem

Svetislav Mitić er overlege på søvnseksjonen, Akershus Universitetssykehus på Lørenskog, Ahus. Han vet alt om merker fra CPAP-stropper. – Noen ganger må man velge et kompromiss for å finne en god løsning. Som heller å ha noe lekkasje nede enn oppe, sier han.

Tekst og foto: Ellen Marie Arefjord

Mitic som sitter på legekontoret og smiler.
Svetislav Mitićs råd til dem med tydelige merker i ansiktet er å massere huden som del av morgenstellet. Husk også at huden må få puste, råder han. Vent gjerne en time med å smøre inn krem, sier han.

– Ja, dette problemet kjenner vi til. Vi ser stadig pasienter som er plaget av merker etter maskebruk, og vi ser alle aspekter av det, åpner «søvnlege» Svetislav Mitić.

– Jeg tror noe henger sammen med utvalget av masker. Tidligere var det mer gelé-masker, som var stødige, og også mykere mot huden. De passet godt for de mer fintfølende. Nå er det silikon som gjelder. Kanskje på grunn av økonomi? At silikonmasker er rimeligere å produsere? Men de er ikke nødvendigvis dårligere, understreker han. Mitić får ser på bildene jeg har med av Somnus-redaktør Marit Aschehoug. (neste sak HER)

– Jeg kan se at hun bruker en helmaske med stropper både oppe og nede. De nederste stroppemerkene er dypere enn dem oppe. Jeg tror derfor hun nærmest automatisk strammer mest nede. Jeg vil faktisk anbefale at hun gjør det omvendt. Stramme mest øverst – også for å slippe luftstrøm mot øynene, som kan gi ubehagelige symptomer med tørrhet og sårhet – og ha de nederste stroppene noe løsere. Uansett er det en god regel at det skal føles lett å løfte masken ut fra ansiktet, sier legen, og tar med:

– Noen ganger må man velge et kompromiss for å finne en god løsning. Som heller å ha noe lekkasje nede enn oppe. Når det gjelder lekkasje bringer han inn trykket som stilles inn på CPAP’en:

– Opp til 25 er max. Og jo høyere trykket er, jo større er behovet for å stramme masken for å slippe lekkasje. Trykket er i stort sett beregnet til å ta 90% av pustestoppene. Grunnen til at den ikke tar 100% er at da ville maskinen jobbet med for høyt trykk.

Prøv ut masken på dagtid

Svetislav Mitićs råd til dem som våkner med tydelige merker i ansiktet er å massere huden som del av morgenstellet:

– En lett massasje øker sirkulasjonen, og blodgjennomstrømmingen blir bedre. Slik vil hevelsen vil forsvinne fortere og huden normalisere seg raskere. Og husk, huden må få puste. Huden har veldig godt av å bli luftet, da får talgkjertlene bedre funksjon. Vent gjerne en times tid med å smøre på noen form for krem om morgenen.

Mitić anbefaler også gå med masken på dagtid – med maskin påkoblet. En drøy halvtime er nok, for å se i våken tilstand hvordan strammingen slår ut, og hvordan man kan justere stroppene og sjekke lekkasjen. Særlig kan dette være viktig i startfasen, når man er ny CPAP-bruker.

Renvasket

Legen er også krystallklar på at ansiktet skal være renvasket, uten noen form for hudkrem, når man går natten i møte. Bare om dagen kan man gjerne påføre krem som bevarer fuktigheten i huden.

– Er maske-merker vanligere hos kvinner enn hos menn?

– Tjaaa, kan hende noe mer hos damene? At de er mer opptatt av det også? Menn har jevnt over en noe kraftigere ansiktshud, som tåler mer. På spørsmål om enkelte er allergiske mot masker svarer han at det er svært sjelden at brukere er så allergiske at det nesten hindrer maskebruk:

– Vi har utredet rundt 10.000 pasienter her på Ahus, og bare én eneste gang har vi hatt en som var så følsom og allergisk at vi virkelig slet for å finne en brukbar maske. Da gikk det på å prøve ut modeller hos de ulike produsentene. Og å bruke anti-allergisk tape under masken. Som ikke ga god effekt, dessverre.

USA ledende innen søvn

Hva legen ser mindre av nå er den Tformede plastdelen av masken som kunne reguleres i flere posisjoner. Den ga bedre mulighet for individuell tilpasning, og det største trykket kom i pannen, ikke under masken. Jeg nevner for ham det Marit Aschehoug refererer til, at tynn, skjør hud på neseryggen, ødelagt av maskebruk, kan trenge hudtransplantasjon.

– En overdrivelse, jeg har aldri sett det i min praksis, opplyser Mitić, som har bodd 24 år i Norge, men kommer fra landet som en gang het Jugoslavia. I dag Serbia. – USA er langt fremme innen søvnfeltet, summerer Svetislav Mitić opp:

– Mange av våre brukere leter seg frem på nettet i dag, og de finner gjerne svar i USA. Vi på søvnseksjonen får hele tiden gode tips fra pasienter om egne løsninger.

– Liker du at pasientene leker leger?

– Jeg synes det er helt topp, og blir overhodet ikke fornærmet for det! Bare hvis de prøver seg på behandlingsprosedyrer som ikke er utprøvd eller sjekket hos oss må de ta ansvaret selv. Ut over det er jeg takknemlig for alt som kan bedre komforten for pasientene, avrunder overlege Mitić, som er optimistisk med tanke på nye masker som stadig utvikles.

Les videre i Somnus om maskemerker nedenfor eller trykk HER.

(Publisert 18/08/22 Utg. 1 2016 https://online.flippingbook.com/view/517053654/4/)