30. april 2024

Nest Hub kan overvåke søvnen

Hver morgen kan du få oversikt over hvordan du har sovet, snorket og hostet. Google har utviklet en slags radar som er så sensitiv at den kartlegger de ørsmå bevegelsene fra hjertet og lungene gjennom dynen.

Bilde av Nest Hub som står på et nattbord. Ligner litt på en iPad som står opp av seg selv.
En Nest Hub står bare på nattbordet – og følger med på hvordan du beveger deg under dynen.
Pris: ca. 1150 kroner

Teknologi-journalist Per Kristian Bjørkeng i Aftenposten har gått til sengs med Googles nye Nest Hub. Hans erfaring etter et par ukers bruk er at tjenesten som helhet fungerer svært godt. Google tilbyr nemlig ikke bare en hel masse tall og grafer du må forsøke å forstå. I tillegg får du skriftlige oppsummeringer og konkrete forslag til tiltak.

Gir råd

Etter en uke foreslo Nest Hub at Bjørkeng heller skulle surfe på mobilen om morgenen enn om kvelden.
– Den ber meg også få litt sterkt lys i øynene på morgenen, for å gi min indre klokke faste tider. Spørsmålet er likevel hvor mye vekt man skal legge på denne typen forslag fra en dings basert på maskinlæring. For å etablere en slags standard for hva som kan kalles god søvn har Google samarbeidet med amerikanske søvnlegers forening. Ett av medlemmene er seksjonsleder Kristian Bernhard Nilsen ved søvnlaboratoriet på Oslo universitetssykehus.

– Om du velger å bruke slik teknologi alene uten råd fra en lege, kan enkelte kanskje bli litt unødvendig bekymret. Men for alle dem som lider av døgnrytmeforstyrrelser og søvnløshet, kan en slik kartlegging være utrolig nyttig. Brukt i samråd med fastlegen kan resultatet bli veldig, veldig bra, mener han. Nilsen mener personvernutfordringene er den største hindringen for å ta teknologien i bruk i helsevesenet, skriver Bjørkeng i sin oppsummering.

Kartlegging av søvn

Googles nye Nest Hub inneholder noe helt nytt: En søvnkartleggingssensor som kan brukes helt uten at du selv merker den. Den kommer i tillegg til alle de vanlige funksjonene som assistent, smarthus og stemmestyrt musikkavspilling. Smartklokker har hatt lignende funksjoner lenge. Men klokkene er ikke i nærheten av å kunne skaffe seg en like god oversikt over sovingen din som det Google nå plutselig kan.

Funnene fra søvnkartleggingen vil ikke bli brukt til å tilpasse annonser, ifølge Google. I stedet skal tjenesten finansieres av en abonnementskostnad som Google foreløpig ikke har bestemt størrelsen på. Det første året er gratis, men så må man bare gjette. Dataene må oversendes en server. Bare slik kan du få resultater og råd i Google Fit-appen på mobilen.

(Publisert 16/06/22 Utg. 2 2021 https://online.flippingbook.com/view/746638246/10/)